Συνεδρίασε την Τετάρτη 24-01-2024, η πρόσφατα εκλεγείσα Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Γλυφάδας, στην οποία προέδρευσε η Αντιδήμαρχος Νατάσα Αργυροπούλου, την οποία ο Δήμαρχος Γιώργος Παπανικολάου όρισε με απόφασή του, Πρόεδρο της Δημοτικής Επιτροπής (Δ.Ε.) αντ’ αυτού.
Η μη συμμετοχή του Δημάρχου Δημοτική Επιτροπή ήταν αναμενόμενη και δεν μας ξάφνιασε, αφού από το 2019 και μετά αποφεύγει επιμελώς να συμμετέχει σε όργανα με «ηλεκτρικές καρέκλες», όπου εκχωρεί την σχετική αρμοδιότητά του, σε «πρόθυμους» Αντιδημάρχους.
Η Δημοτική Επιτροπή (Δ.Ε.) μετά από την συγκρότησή της σε σώμα, κλήθηκε να εκλέξει τον Αντιπρόεδρό της, ο οποίος σύμφωνα με το νόμο, προέρχεται υποχρεωτικά από την Αντιπολίτευση.
Ο Στάθης Γεωργούλας πρότεινε για το εν λόγω αξίωμα, τον αρχαιότερο κι εμπειρότερο όλων κι επί σειρά ετών Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Παναγιώτη Γιάχο.
Τα μέλη της Δημαρχιακής Παράταξης έδειξαν κι εδώ για πολλοστή φορά, την πολιτική εμπάθεια της Δημοτικής Αρχής προς τον Παναγιώτη Γιάχο, αφού στις διαδοχικές φανερές ψηφοφορίες που διεξάχθηκαν ψήφισαν ΛΕΥΚΟ, εκτελώντας πιστά τη σχετική εντολή των «προπονητών τους».
Τελικά ο Παναγιώτης Γιάχος εξελέγη Αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής στην τρίτη ψηφοφορία, στην οποία αρκούσαν οι ψήφοι του Στάθη Γεωργούλα και η δική του.
ΛΕΥΚΟ ψήφισε κι ο εκπρόσωπος της “ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ” Αλέξης Στεφανίδης, παρά το γεγονός ότι λίγες ημέρες πριν, τόσο ο Παναγιώτης Γιάχος, όσο κι ο Στάθης Γεωργούλας υπερψήφισαν την προταθείσα για το αξίωμα της Γραμματέως του Δ. Σ., Δημοτική Σύμβουλο της “ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ”.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΣΧΕΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ Δ.Ε. ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Ο Παναγιώτης Γιάχος παίρνοντας το λόγο μετά την εκλογή του, υποσχέθηκε ότι όταν κι εάν ποτέ χρειασθεί να προεδρεύσει στην Δημοτική Επιτροπή, θα το πράξει σεβόμενος τους θεσμούς, αλλά και την προϊστορία που έχει ό ίδιος, κατά τις θητείες του ως Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου.
Τόνισε με έμφαση ότι η Δ.Ε. είναι πλέον ένα ΥΠΕΡ-ΟΡΓΑΝΟ που διοικεί τον Δήμο, με ότι αυτό πρέπει να σημαίνει για όλους για τη χρηστή διοίκηση αλλά και τη συνετή διαχείριση του δημοτικού χρήματος.
Αυτό όμως συνεπάγεται κι αυξημένες ευθύνες για τα μέλη της Δ.Ε., είτε αυτές είναι οι Θεσμικές, οι Πολιτικές, οι Πειθαρχικές και οι Ποινικές, είτε είναι οι Αστικές ευθύνες με πιθανούς οικονομικούς καταλογισμούς στα μέλη της Δ.Ε. για οικονομική ζημία του Δήμο, εάν διαπιστωθεί ότι κάποιες από τις αποφάσεις της, δεν ήταν σύννομες κι έβλαψαν οικονομικά τον Δήμο, το Δημόσιο ή ακόμη και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Γι’ αυτό και ζήτησε από την Πρόεδρο της Δ.Ε., να μεριμνάει ώστε να αποστέλλονται έγκαιρα οι Εισηγήσεις και να χορηγούνται άμεσα τα συνοδευτικά έγγραφα και στοιχεία των θεμάτων, προκειμένου να μπορούν όλα τα μέλη της Δ.Ε. να είναι ενημερωμένα, για να τα μελετάνε ουσιαστικά, αλλά και για να έχουν την δυνατότητα, να καταθέτουν τεκμηριωμένες απόψεις και προτάσεις.
Επίσης ζήτησε στις αποφάσεις της Δ.Ε. που εκδίδονται, να αναγράφονται και οι γνώμες που καταθέτουν κατά τη συζήτησή των θεμάτων, τα μέλη της Δ.Ε. που μειοψηφούν, όπως άλλωστε προβλέπεται κι από την ισχύουσα νομοθεσία.
Τέλος ο Παναγιώτης Γιάχος χαιρέτησε την παρουσία στη συνεδρίαση, του πρώτο-εκλεγμένου Δημοτικού Συμβούλου Πέτου Καραμηνά, ο οποίος είναι κι αναπληρωματικό μέλος της Δημοτικής Επιτροπής, οπότε τον συνεχάρη για την παρακολούθηση της συνεδρίασης, κάτι που δείχνει και το αίσθημα της ευθύνης του.
Ο Αλέξης Στεφανίδης ζήτησε να γίνει συνεννόηση για τον καθορισμό τακτικής ημέρας και ώρας των συνεδριάσεων, προκειμένου να διευκολυνθούν όλα τα μέλη της Δ.Ε. για την απρόσκοπτη συμμετοχή τους.
Τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνέχεια της συνεδρίασης ήταν τα παρακάτω:
Λήψη απόφασης για την ανάθεση χειρισμού μεμονωμένης δικαστικής υπόθεσης σε δικηγόρους εκτός των υπηρετούντων στο Δήμο με πάγια αντιμισθία, λόγω της απαιτούμενης εξειδικευμένης γνώσης για την άσκηση αίτησης ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ κατά των υπ’ αριθμ. 108159/15.12.2023 και 108153/15.12.2023 Αποφάσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών – Άσκηση αίτησης αναστολής εκτελέσεως ενώπιον του ως άνω Δικαστηρίου και λήψεως προσωρινής διαταγής.
Λήψη απόφασης για κλείσιμο αδρανών τραπεζικών λογαριασμών του Δήμου ή/και λογαριασμών για τους οποίους έχει παύσει ο σκοπός για τον οποίο συστάθηκαν
Λήψη Απόφασης για ορισμό εκπροσώπων και παροχή εξουσιοδότησης για την κίνηση των τηρούμενων Τραπεζικών Λογαριασμών του ΔΗΜΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.
Λήψη απόφασης για μεταφορά στο ΔΗΜΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ των Ταμειακών Υπολοίπων και των Υπολοίπων των Τραπεζικών Λογαριασμών του καταργούμενου Νομικού Προσώπου του ΔΗΜΟΥ «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ (Κ.Α.Π.ΠΑ) ΔΗΜΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ» , καθώς και κλείσιμο αυτών των Τραπεζικών Λογαριασμών
Λήψη απόφασης για ορισμό εκπροσώπων και παροχή εξουσιοδότησης για την κίνηση των τηρούμενων Τραπεζικών Λογαριασμών του ΔΗΜΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΕUROBANK Α.Ε.
Λήψη Απόφασης για ορισμό εκπροσώπων και παροχή εξουσιοδότησης για την κίνηση του τηρούμενου στην ΤΡΑΠΕΖΑ της ΕΛΛΑΔΟΣ λογαριασμού Ταμειακής Διαχείρισης του ΔΗΜΟΥ ΓΛΥΦΑΔΑΣ και τροποποίησης των χρηστών της ειδικής διαδικτυακής εφαρμογής με χρήση της διατραπεζικής υποδομής της ΔΙΑΣ Α.Ε. (ΔΙΑΣ PORTAL), και των αντίστοιχων επιπέδων πρόσβασης στη διαδικασία εισαγωγής και καταχώρησης συναλλαγών μέσω του εν λόγω λογαριασμού
Λήψη απόφασης επί του πρακτικού διενέργειας και αξιολόγησης, δικαιολογητικών, τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για την εκτέλεση της υπηρεσίας/εργασίας με τίτλο «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ (ΠΡΟΣ ΤΑΦΗ) ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΩΝ (ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΣ) ΚΑΙ ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ (ΒΙΟΚΑΥΣΙΜΟ)»
Λήψη απόφασης επί του πρακτικού διενέργειας και αξιολόγησης, δικαιολογητικών, τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για την εκτέλεση της υπηρεσίας/εργασίας με τίτλο «ΔΑΠΑΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΡΟΜΩΝ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
Λήψη απόφασης επί του πρακτικού διενέργειας και αξιολόγησης, δικαιολογητικών, τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για την εκτέλεση της προμήθειας με τίτλο «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΟΦΟΡΩΝ 19M^3 ΚΑΙ 10M^3 ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΒΙΟΑΠΟΒΛΗΤΩΝ»
Έγκριση για ματαίωση του ανοιχτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού με τίτλο: «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ»
Λήψη απόφασης για την έγκριση του 4ου πρακτικού της επιτροπής διαγωνισμού του έργου «Επέκταση δημοτικού φωτισμού» με αρ.μελ. 39/2023 και την ανάδειξη οριστικού αναδόχου
Ανάθεση υπόθεσης στη δικηγόρο Αθηνών κ. Χαρίκλεια Λαγουδάκη
Ανάθεση υπόθεσης στη δικηγόρο Αθηνών κ. Θεοδώρα – Δήμητρα Ράλλη
Ανάθεση υπόθεσης στη δικηγόρο Αθηνών κ. Θεοδώρα – Δήμητρα Ράλλη
Ανάθεση υπόθεσης στο δικηγόρο Αθηνών κ. Κων/νο Λακαφώση
Ανάθεση υπόθεσης στο δικηγόρο Αθηνών κ. Κων/νο Μυριούνη
Έγκριση της με αρ. 4068/2023 απόφασης Δημάρχου που αφορά σε ανάθεση υπόθεσης στη δικηγόρο Αθηνών κ. Θεοδώρα – Δήμητρα Ράλλη
ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΝΗΤΟΣΚΟΠΗΜΕΝΗ ΟΛΗ Η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ
Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο 5056/2023, θεσμοθετήθηκε η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ, στην οποία περιέρχονται οι αρμοδιότητες της Εκτελεστικής Επιτροπής, της Οικονομικής Επιτροπής, της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, καθώς και άλλες αυξημένες αρμοδιότητες κι ευθύνες.
Άρθρο 9 νόμου 5056/2023
Αρμοδιότητες δημοτικής επιτροπής – Προσθήκη άρθρου 74 Α στον ν. 3852/2010
Μετά από το άρθρο 74 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) προστίθεται άρθρο 74Α ως εξής:
«Άρθρο 74Α Αρμοδιότητες Δημοτικής Επιτροπής
1. Από την αυτοδιοικητική περίοδο που άρχεται την 1η.1.2024, όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά ή παραπομπή στη οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής και την εκτελεστική επιτροπή των δήμων, καθώς και στις αρμοδιότητες αυτών, εφεξής νοείται η δημοτική επιτροπή, η οποία ασκεί τις αρμοδιότητες αυτές.
2. Η δημοτική επιτροπή, πλέον των αρμοδιοτήτων της παρ. 1, αποφασίζει και για τα εξής:
α) την υποβολή αιτημάτων πρόσληψης του πάσης φύσεως προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων και νομικών συμβούλων με σχέση έμμισθης εντολής και των συμβασιούχων μίσθωσης έργου, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, καθώς και για την αναγκαιότητα πρόσληψης του προσωπικού των άρθρων 206, 209, 211 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007 (Α’ 143)] και 36 του ν. 4765/2021 (Α’ 6),
β) την τροποποίηση του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου συμβάσεων, σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση νομοθεσία, και την έγκριση του πρωτοκόλλου παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της,
γ) την έγκριση των όρων και τη σύναψη κάθε είδους προγραμματικών συμβάσεων και συμβάσεων του άρθρου 12 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
δ) τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις μέχρι του ποσού των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, κατά το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)],
ε) την επιστροφή από τον Δήμο αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών,
στ) τη σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων (leasing) μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων του Δήμου,
ζ) τις δωρεές εξοπλισμού, ειδών και οχημάτων σε άλλους δήμους ή κοινωφελείς οργανισμούς.»
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του νόμου 5056/2023, στη Δημοτική Επιτροπή περιέρχονται οι παρακάτω αρμοδιότητες της καταργηθείσας Οικονομικής Επιτροπής:
1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του Δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) Καταρτίζει και δημοσιεύει με πράξη του Προέδρου της, τον κανονισμό λειτουργίας της.
β) Συντάσσει και εισηγείται το σχέδιο του προϋπολογισμού και ελέγχει την πρόοδο υλοποίησής του. Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των εσόδων και εξόδων του Δήμου. Η έκθεση αυτή, στην οποία καταχωρούνται και τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του Δήμου.
γ) Εγκρίνει τον απολογισμό του Δήμου.
δ) [Καταργείται].
ε) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο το πολυετές σχέδιο αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δήμου και έχει την ευθύνη και την αποφασιστική αρμοδιότητα για την υλοποίησή του. Για την ετήσια πρόοδο υλοποίησης του σχεδίου, ο Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο, σε ειδική συνεδρίαση, κατά τον μήνα Δεκέμβριο κάθε έτους.
στ) Αποφασίζει για την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που αφορούν σε έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους του Δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.
ζ) Ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων της απευθείας ανάθεσης, που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου και αποφασίζει για την έγκριση και παραλαβή των πάσης φύσεως μελετών του Δήμου, σύμφωνα με το άρθρο 189 του ν. 4412/2016 (Α’ 147). Ειδικά για τις συμβάσεις που υλοποιούνται με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα του ν. 3389/2005 (Α’ 232) ασκεί τα καθήκοντα αναθέτουσας αρχής και κατά το στάδιο εκτέλεσης αυτών και αποφασίζει για την τροποποίηση του φυσικού ή/και οικονομικού αντικειμένου τους, κατά τους όρους της σύμβασης σύμπραξης και της, κατά περίπτωση, εφαρμοζόμενης νομοθεσίας.
η) Αποφασίζει για την υποβολή προτάσεων εκ μέρους του Δήμου για τη χρηματοδότηση ή επιχορήγηση δράσεων, προγραμμάτων και αντίστοιχων έργων από εθνικούς πόρους, πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή οποιουδήποτε άλλου φορέα και αποφασίζει, όπου απαιτείται, για την αποδοχή χρηματοδότησης ή επιδότησης ή επιχορήγησης πράξεων που εντάσσονται στα πάσης φύσεως αναπτυξιακά προγράμματα ή προγράμματα επιχορήγησης.
θ) [Καταργείται].
ι) Αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές και αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά, πλην των περιπτώσεων δικών που αφορούν στον προσδιορισμό ή τη μετατροπή της εργασιακής σχέσης μεταξύ εργαζομένων και του Δήμου, στις οποίες η άσκηση ενδίκων μέσων είναι υποχρεωτική. Επίσης, αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο ποσό έως εξήντα χιλιάδες (60.000) ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Όταν το αντικείμενο της δίκης είναι άνω του ποσού αυτού, τότε εισηγείται τη λήψη απόφασης από το δημοτικό συμβούλιο. Δεν επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου. Η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής για τις περιπτώσεις των προηγούμενων εδαφίων, πλην αυτών που αφορούν στον προσδιορισμό ή τη μετατροπή της εργασιακής σχέσης κατά τα προβλεπόμενα στο πρώτο εδάφιο, λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η έλλειψη της οποίας συνεπάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν η αρμοδιότητα ασκείται από το δημοτικό συμβούλιο.
ια) Αποφασίζει για: i. Τη μετακίνηση και την έγκριση της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης του δημάρχου, των αντιδημάρχων και των δημοτικών συμβούλων, εκτός της έδρας του Δήμου για εκτέλεση υπηρεσίας. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτρέπεται να μετακινηθεί εκτός έδρας ο Δήμαρχος, ο Αντιδήμαρχος ή μέλος του δημοτικού συμβουλίου χωρίς προηγούμενη απόφαση της οικονομικής επιτροπής. Στις περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει στην αμέσως επόμενη συνεδρίασή της, αν η μετακίνηση ήταν επιβεβλημένη ή όχι.
- Την καταβολή εξόδων κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης σε ιδιώτες μέλη επιτροπών ή ομάδων εργασίας ή ομάδων διοίκησης έργου, που συγκροτούνται από την Εκτελεστική Επιτροπή ή τον Δήμαρχο, για μετακινήσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, οι οποίες γίνονται για εκτέλεση υπηρεσίας, σχετικής με το έργο τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποπαρ. Δ.9 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94).
ιβ) Αξιολογεί και μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διαπραγματεύεται με αυτά τον καθορισμό των όρων δανειοδότησης και υποβάλλει σχετική εισήγηση προς το δημοτικό συμβούλιο.
ιγ) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του Δήμου, με την επιφύλαξη της περ. βε΄ της παρ. 1Β του άρθρου 73, αξιολογεί την υλοποίησή τους και εισηγείται τροποποιήσεις, όπου απαιτούνται. Οι κανονιστικές αποφάσεις αξιολογούνται υποχρεωτικά από την οικονομική επιτροπή κάθε δύο (2) χρόνια, από την έναρξη ισχύος τους.
ιδ) Αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και την ανάκληση της πληρεξουσιότητάς του, σε όσους δήμους είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι με μηνιαία αντιμισθία είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια. Μπορεί, επίσης, να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της, είναι δυνατή, κατ’ εξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα του Δήμου και απαιτούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 281 του ν. 3463/2006 (Α΄ 114).
ιε) Αποφασίζει για:
- [Καταργείται],
- τη διευκόλυνση οφειλετών για ποσά άνω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, κατά το άρθρο 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
iii. [Καταργείται],
- την παραχώρηση εγκαταστάσεων, εξοπλισμού και μέσων προς τις κοινωφελείς επιχειρήσεις, κατά την παρ. 4 του άρθρου 259 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
ιστ) Αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών προς τον Δήμο.
ιζ) [Καταργείται].
ιη) Αποφασίζει για την αποδοχή πάσης φύσεως χρηματοδοτήσεων, επιχορηγήσεων, συμπεριλαμβανομένων κατανομών Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, επιδοτήσεων, δωρεών προς τον Δήμο και αποφάσεων ένταξης πράξεών του σε αναπτυξιακά προγράμματα, καθώς και για την παροχή δεσμευτικής εισήγησης αναμόρφωσης του προϋπολογισμού, κατά τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου έκτου της από 22.8.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 161), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4722/2020 (Α΄ 177).
ιθ) [Καταργείται].
κ) [Καταργείται].
κα) [Καταργείται].
κβ) Αποφασίζει για το σύνολο των αρμοδιοτήτων του Δήμου που έχουν ανατεθεί με τον ν. 4375/2016 (Α΄ 51) και την παρ. 10 του άρθρου 14 του ν. 4332/2015 (Α΄ 76).
κγ) [Καταργείται].
κδ) [Καταργείται].
κε) Αποφασίζει την αποδοχή των πάσης φύσεως μελετών που αφορούν σε έργα και παροχές τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, οι οποίες συντάσσονται από την τεχνική υπηρεσία του δήμου.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του νόμου 5056/2023, στη Δημοτική Επιτροπή περιέρχονται οι παρακάτω αρμοδιότητες της καταργηθείσας Επιτροπής Ποιότητας Ζωής:
1. Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής (ΕΠΖ) συστήνεται σε δήμους άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης των αρμοδιοτήτων του δήμου σχετικά με την ποιότητα ζωής, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την προστασία του περιβάλλοντος. Κατά την άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων της λαμβάνει ειδική μέριμνα για τον σχεδιασμό δράσεων που αποβλέπουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και εν γένει την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρίες. Ειδικότερα:
α. Αποφασίζει, με την επιφύλαξη του άρθρου 83, για: αα. τη χορήγηση προέγκρισης ίδρυσης καταστημάτων και επιχειρήσεων μετά από προέλεγχο του σχετικού αιτήματος του ενδιαφερομένου,
αβ. την ανάκληση ή την οριστική αφαίρεση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των καταστημάτων επιχειρήσεων και λοιπών εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων αρμοδιότητας του Δήμου,
αγ. τη χορήγηση ή ανάκληση της άδειας παράτασης λειτουργίας μουσικής. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται μέσα σε είκοσι (20) ημέρες αφότου περιέλθουν στην επιτροπή όλα τα νόμιμα δικαιολογητικά και στοιχεία,
αδ. τη χορήγηση, ύστερα από γνώμη του προέδρου της οικείας δημοτικής κοινότητας, θέσεων στάθμευσης στους δικαιούχους κατοίκους, με βάση την κείμενη νομοθεσία και τις κανονιστικές αποφάσεις του Δήμου ή με βάση ισχύον σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και την ανάκληση ή την τροποποίηση της χορήγησης αυτών,
β. Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο:
βα. θέματα καθορισμού χρήσεων γης,
ββ. τα θέματα εφαρμογής των σχεδίων πολεοδομικού (ρυθμιστικού) επιπέδου, ανάπλασης περιοχών, πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης, ανασυγκρότησης υποβαθμισμένων περιοχών, πολεοδομικής αναμόρφωσης προβληματικών περιοχών, αποζημίωσης ρυμοτομούμενων, πολεοδομικών ρυθμίσεων, εισφοράς σε γη ή σε χρήμα, περιοχών ιδιωτικής πολεοδόμησης, και έγκρισης πολεοδομικών μελετών,
βγ. τη λήψη αποφάσεων για θέματα προστασίας του περιβάλλοντος,
βδ. τη λήψη αποφάσεων για θέματα χωροθέτησης κοιμητηρίων, κατά τις προβλέψεις του ν. 2508/1997 (Α΄ 124), και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών, καθώς και όλων των σχετικών με το αντικείμενο αρμοδιοτήτων,
βε. το σχέδιο κανονιστικών αποφάσεων των άρθρων 79 και 82 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
βστ. τη διατύπωση γνώμης κατά την υποπερ. 2.3 της παρ. Α΄ του άρθρου 3 του ν. 4258/2014 (Α΄ 94),
βζ. την έναρξη της διαδικασίας εκπόνησης Τοπικού Χωρικού Σχεδίου (ΤΧΣ) και Ειδικού Χωρικού Σχεδίου (ΕΧΣ) και
βη. περί της τύχης των ενστάσεων που αφορούν αναθεωρήσεις, τροποποιήσεις σχεδίου πόλης και κάθε άλλη μορφή ρύθμισης του χώρου,
βθ. ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
γ. Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας της.
2. Η επιτροπή ποιότητας ζωής συντάσσει ετήσια έκθεση πεπραγμένων στους τομείς αρμοδιότητας της, η οποία συζητείται και εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο.
3. Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί, για θέματα ιδιαίτερα σοβαρά, με ειδική αιτιολογία, και με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του να αποφασίζει ότι θα ασκήσει το ίδιο αρμοδιότητες των προηγούμενων παραγράφων.
4. Η επιτροπή ποιότητας ζωής με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητας της στο δημοτικό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητα του.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του νόμου 5056/2023, στη Δημοτική Επιτροπή περιέρχονται οι παρακάτω αρμοδιότητες της καταργηθείσας Εκτελεστικής Επιτροπής:
Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών του δήμου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού και εισηγείται το προσχέδιο του προϋπολογισμού και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης προς την Οικονομική Επιτροπή.
Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια: ί) Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, ιι) Κανονισμού μέτρησης και αξιολόγησης της απόδοσης των δημοτικών υπηρεσιών κατά την ισχύουσα νομοθεσία.
Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο το Σχέδιο Χάρτας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων δημοτών και κατοίκων και μεριμνά για την έκδοση, ενημέρωση και διακίνηση του Οδηγού του Δημότη, στον οποίο περιγράφονται οι διαδικασίες, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής των υπηρεσιών του δήμου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Εισηγείται το σχέδιο του κανονισμού πληροφόρησης των πολιτών και του κανονισμού διαβούλευσης.